Hart en bloedvaten

Cholesterol en hyperlipidemie

Cholesterol is een vetachtige stof die in de lever wordt aangemaakt. Cholesterol heeft in veel systemen in het lichaam een belangrijke functie o.a. als onderdeel van de celwand en in hormonen. In het bloed zijn verschillende vormen van cholesterol aanwezig: het LDL en HDL. Juist de verhouding tussen deze twee is belangrijk. Behalve de hoogte van het cholesterol is het optreden van kleine beschadigingen aan de vaatwand een risico voor het ophopen van cholesterol tegen de vaatwand (vaatvernauwing). Met de voeding is op verschillende manieren invloed uit te oefenen op de ontstekingsneiging en daarmee het optreden van beschadigingen.

Hyperlipidemie betekent een verhoogd gehalte van andere vetsoorten in het bloed als triglyceriden. Een te hoog cholesterol en/of triglyceriden betekent een risico op hart- en vaatziekten, maar ook op leverproblemen.

Door voeding en aanvullende leefstijladviezen is het vaak mogelijk om cholesterol en triglyceriden op een natuurlijke en duurzame manier in balans te brengen.

Wanneer kan ik iets voor je doen

• Als je cholesterolgehalte of lipidengehalte te hoog is
  • Als je meer wilt weten over verschillende soorten vet in het eten en hun effect op je lijf
  • Wanneer je wilt ontdekken of je door veranderingen in de voeding minder medicijnen nodig hebt
  • Wanneer je veel last hebt van bijwerking van medicijnen……………….

Maak voor een uitgebreid persoonlijk advies rondom voeding en leefstijl een afspraak. Of neem contact op als je meer informatie wilt.

Link www.hartstichting.nl en www.hartenvaatgroep.nl

Hoge bloeddruk

Een hoge bloeddruk beschadigt het hart en de bloedvaten. Hierdoor kun je op termijn hartziekten ontwikkelen. Een hoge bloeddruk is bijvoorbeeld een risicofactor voor een herseninfarct of een TIA. Hoge bloeddruk kan ook de oorzaak zijn van bijvoorbeeld oogproblemen en hoofdpijn.

Zout in de voeding is een negatieve factor, net zoals overgewicht. Kalium in de voeding heeft juist weer een positief effect. Wilt je weten hoe je met voeding de bloeddruk kunt verbeteren? Zoekt je naar tips voor makkelijke en lekkere maaltijden met minder zout?

Link www.hartstichting.nl en www.hartenvaatgroep.nl

Hartfalen